מזונות קרים וחמים

FavoriteLoadingהוסף למחברת המתכונים

תזונה סינית: מזונות קרים ומזונות חמים

מזונות קרים וחמים

מזונות קרים וחמים

 כאשר אני מתחילה להשתעל, הגרון מתמלא ליחה והרגשה כללית "סמרטוטית" משתלטת עלי, אני יודעת שלמרות החיסון נגד שפעת לא הצלחתי למגר את מחלות החורף. אולי זה הזמן לבדוק את התזונה? הלא היפוקרטס, אבי הרפואה, אמר כי תזונה נכונה יכולה לרפא לא פחות מתרופות…

התזונה המערבית ממיינת את המזונות על פי קלוריות ו"אבות מזון"- חלבונים, פחמימות ושומנים. לעומת זאת הסינים מייחסים השפעה למזון על פי סוג האנרגיה שהוא יוצר: "קרה" או "חמה". על פי השקפתם, מזונות משפיעים על גוף האדם לפי אישיותו ומצבו הגופני. גם לעונות השנה יש חשיבות בקביעת התזונה, לשיטתם. המזונות ממוינים על רצף בין שני קצוות- "קר" ו"חם", וביניהם, באמצע, גם מזונות חמימים, קרירים וניטרליים. 

בעיקרון,  אכילת מזונות בעלי אנרגיה חמה יוצרת תחושות חמות בגוף, ומזונות בעלי אנרגיה קרה גורמים לתחושות קרות. בישול או חימום של מזון "קר" לא ישנו את טבעו לאנרגיה חמה. התאמת סוגי המזון לבני האדם קשורה למבנה האישיות שלהם ואפילו לעונות השנה. מכאן תבינו שהוראות התזונה יכולות להשתנות בהתאם לאירועים במהלך חיינו, כמו "גיל המעבר" ותהליכי הזדקנות או, חלילה, מחלה קשה.

הסינים מחלקים את הטיפוס האנושי ל"יין" ו"יאנג". טיפוס "יין" הוא אדם עדין הסובל יותר מקור, עורו חיוור והוא נוטה לחולשה. ה"יאנג" הוא אדם חם: פניו סמוקים והוא נוטה להגיב בחוסר סבלנות. לטיפוסי "יאנג" מתאימים מזונות בעלי אנרגיה מקררת, כמו: מלפפון, חסה, פירות קיץ, יוגורט, אצות, צמחי תבלין כגון מנטה ונענע, מלח ים ופלפל לבן. לאנשי ה"יין" עדיפים מזונות חמים, כמו: גזר, כרוב ופטרוזיליה, ירקות כתומים ואדומים, חומוס, שום ובצל, ותבלינים מחממים, כגון בזיליקום, קינמון, ג'ינג'ר, פלפל ופפריקה. 

מזון בעל תכונות "יין", כמו עגבניה, מקרר את הגוף, מעודד יצירת ליחה ושימור נוזלים בגוף ומאט את חילוף החומרים. מי שסובל מקור, עדיף שישתה חליטות צמחים וישלב בתפריט שלו קינמון או ג'ינג'ר. תה רגיל נחשב למזון מקרר גם כשהוא רותח בכוס. ירקות מבושלים עדיפים לטיפוסים הקרים (אנשי ה"יין")על פני ירקות טריים. אנשי ה"יאנג" צריכים להישמר מפני תיבול חריף המעלה את חום הגוף. 

הקפדה על אכילה לפי השיטה הסינית מחייבת התייעצות עם מומחה. התהליך אינו מסתיים בבחירה של מזונות מתאימים, כי לשיטות ההכנה והבישול יש השפעה על המוצר הסופי ועל שיוכו לתחום ה"קר" או ה"חם". תסמינים בריאותיים שונים, לרבות שפעת, בעיות עיכול או הפרעות שינה, מחייבים חריגה מהתזונה השגרתית גם בגישה הסינית. בשל כל אלה ממליצה שיטה זו להגיע לאיזון בין "יין" ל"יאנג" על ידי צריכת מזונות "חמימים", כמו: אגוזים, תמרים, קינואה או שעועית שחורה ולשלב בין חמשת הטעמים: מלוח, מתוק, חמוץ, חריף ומר.

 


תגובות

כל הזכויות שמורות לאתר hfood © 2015