צבעי מאכל מסוכנים

FavoriteLoadingהוסף למחברת המתכונים

תזונת ילדינו חשובה לנו מאוד. אנחנו דואגים שיאכלו מזונות בריאים, ומזינים. יחד עם זאת, חשוב לדעת שגם במזונות הנחשבים לבריאים, ובמיוחד בחטיפים וממתקים שונים ואפילו בדגני בוקר מתחבאים צבעי מאכל מסוכנים, שעלולים לפגוע בבריאות ילדינו, ובבריאות שלנו.

צבעי מאכל טבעיים מופקים ממזון, ויטמינים ומינרלים או מאצות. כמובן שהם בטוחים יותר לשימוש אך היצרנים אינם מרבים להשתמש בהם משום שהם יקרים יותר, פחות מחזיקים מעמד ומקצרים את חיי המדף של המוצר.

מדוע מוספים צבעי מאכל למזון שלנו?
צבעי מאכל מוסיפים למזון שלנו כדי שיהיה מפתה יותר, בעל צבעים מבריקים יותר, וכדי לפנות לליבם של הילדים, שאוהבים מזונות צבעוניים. צבעי מאכל במזון שלנו עוזרת לנו לדמיין את הטעם של המזון או המשקה. צבעי מאכל עלולים להיות חומרים מסוכנים מאוד, בעלי סכנות בריאותיות הקשורות להפרעות קשב וריכוז, היפר אקטיביות בילדים, אסטמה, והחרפה של בעיות נשימה, ועד למחלות מסוכנות כמו סרטן.

בעבר, הקשר בין צבעי מאכל מסוכנים לבין בעיות בריאות לא היה מוכח וידוע, ובמשך שנים לא ידעו על הקשר בין צריכת צבעי מאכל למחלות כמו סרטן, והיפר אקטיביות אולם בעשרות השנים האחרונות, הקשר בין מחלות אלו לבין צבעי מאכל ידוע, ובמאכלים רבים מוכנסים צבעי מאכל טבעיים או מוותרים לחלוטין על צבעי המאכל השונים.

כיצד נדע האם יש באוכל צבעי מאכל מסוכנים?
בכל מזון יש חובה לפרט את ההרכב שלו והחומרים שיש בו על האריזה. חומרי המאכל יהיו מסומנים מאחורי האריזה, תחת הכותרת רכיבים, ובדרך כלל יהיו מפורטים אילו צבעי מאכל יש באוכל או בחטיף. כדאי לשים לב לפני כל קנייה ולבחון את הרכב המזון, ואת צבעי המאכל השונים שיש בו. צבעי המאכל מסומנים בעזרת הסימן E כשלאחריו יש מספר, וכל מספר מתייחס לצבע מאכל או תוספים אחרים במזון.

אילו צבעי מאכל מסוכנים?
חלק מצבעי המאכל המסוכנים נאסרו לשימוש בישראל. אם זאת, ישנם צבעי מאכל רבים שעדיין בשימוש בארץ, או במזונות המיובאים מחו"ל. המסוכנים ביותר הם צהוב טאטרזין (E-102) שנמצא בדר"כ במאפים, אטריות, מרקים, ממתקים ומשקאות קלים, ואדום אלורה (E-129) שנמצא בדר"כ בדובדבנים מסוכרים, עוגות ובשר מעובד. צבעי מאכל אלו נפוצים בחטיפים והם מסרטנים וגורמים להיפר אקטיביות ולהפרעות קשב וריכוז. גם E131- צבע מאכל כחול, עלול לגרום להתקפי אסטמה אצל רגישים, ולהפרעות קשב וריכוז.

ניתן למצוא טבלאות מלאות של כל צבעי המאכל המסוכנים, וחשוב לשים לב להימצאותם במזון.

טיפים להפחתת צריכה של צבעי מאכל מסוכנים:

-העדיפו משקאות או מאכלים עם צבע מאכל טבעי או ללא צבע מאכל בכלל.

-הימנעו מצריכת סוכריות לקישוט עוגה בצבע כסף ובכלל מכל מאכל שצבעו כסף או זהב. מדובר במתכות רעילות למאכל. 

-כמובן שכאשר אתם עורכים קניות, היו ערים לתכולת צבעי המאכל שעל גבי המוצרים.

-הכינו צבעי מאכל טבעיים בעצמם. לדוג'- מחית מרוכזת של סלק לצבע ורוד, תרד- לצבע ירוק, אוכמניות לצבע סגול ועוד.


תגובות

כל הזכויות שמורות לאתר hfood © 2015