נוגדי חמצון

FavoriteLoadingהוסף למחברת המתכונים

מה זה נוגדי חמצון (אנטי אוקסידנטים)?

החמצן חיוני לקיומו גוף האדם, עם זאת תהליכים כימיים מייצרים בתהליך החמצון בגופנו נוגדנים הנקראים "רדיקלים חופשיים". אורח החיים המודרני מקשה על יכולת ההתגוננות שלנו, וכך מגבירים הזיהום הסביבתי והשימוש בחומרי הדברה את השפעתם המזיקה של אותם ה"רדיקלים החופשיים" העלולים לפגוע בתאים וברקמות שלנו.

בעוד שהרדיקלים החופשיים פוגעים בתאי הגוף, מזיקים למערכת החיסונית ומאיצים תהליכי ההזדקנות, הם מסייעים גם לתהליכים חשובים בגופנו, ולא נכון יהיה להיפטר מהם לחלוטין. איך בכל זאת ניתן לסייע לגוף להתמודד עם נזקיהם של "רדיקליים חופשיים" בלי לחסל אותם לגמרי? כאן נכנסים לפעולה החומרים הנקראים "נוגדי חמצון" (אנטי אוקסידנטים), המאזנים את פעילותם של "הרדיקלים החופשיים" בגופינו ומשפיעים על הארכת חיי התא.

בשל התועלת הבריאותית הגדולה של החומרים נוגדי החמצון, עלינו להשתדל לכלול בתפריט האכילה שלנו מזונות המכילים חומרים אלה. הם משפרים את תפקודי המוח, מקטינים את הסיכון לחלות במחלות-לב וכלי-דם, מסייעים במניעת סרטן ועשויים לעכב חלק מתהליכי ההזדקנות. עם חומרים אלה נמנים ויטמינים ואנזימים המצויים  במזון שאנו אמורים לאכול בחיי היום יום.

כמו בנושאים אחרים בחיינו, גם לאכילת מזונות עשירים בנוגדי חמצון יש יתרונות וחסרונות, על כן צריך להקפיד על תפריט מאוזן ולא להפריז באכילה. כך, למשל, חצי תפוז  מספק את הכמות המומלצת של ויטמין C ליום אחד, אבל אכילה מופרזת ממנו מזיקה לחולי סכרת. גם יין אדום ומוצרי קקאו- צריכתם מוגבלת לאוכלוסיות הרגישות לסוכר. אגוזים טובים כנוגדי חימצון כל עוד אינם מעובדים או מומלחים. בשל תכולת השומן הגבוהה בהם יש להמעיט באכילתם.

חלק מהמזונות נוגדי החמצון זמינים יותר ונגישים מבחינת המחיר ואחרים- יקרים או עונתיים, כמו  אוכמניות ותות שדה. לעומת זאת שעועית יבשה היא מקור טוב לחלבון, ושילוב בינה לאורז מלא יוצר תחליף הולם לבשר עבור הצמחונים שבינינו. עגבניות הן מוצר זמין במהלך השנה בארצנו. הן שומרות על ערכים תזונתיים טובים גם בתהליך הבישול בזכות החומר המכונה "ליקופן", אחד מנוגדי החמצון המועילים. כדאי לדעת שגם קטשופ מכיל ליקופן פעיל, אבל כדאי להיזהר מתכולת הסוכר והחומרים המשמרים שבו.

אמנם המזון והגוף עצמו מספקים אלמנטים נוגדי חמצון, אבל לא תמיד הם יכולים להיות המקור הבלעדי. כשמדובר בחולי סכרת הנמנעים מאכילת פירות, או באלה הנוטלים תרופות מדללות דם המונעות מהם לאכול ירקות ירוקים, יש מקום לצריכת "תוספי תזונה" המכילים "נוגדי חימצון". במקרים אלה עדיף להתייעץ עם רופא או דיאטנית כדי לוודא שהתוספים נלקחים במינון המתאים.


תגובות

כל הזכויות שמורות לאתר hfood © 2015