האם כדאי לקחת תוספי תזונה

FavoriteLoadingהוסף למחברת המתכונים

כשהחורף מתקרב והטמפרטורה יורדת, כאשר נשמעים סביבי שיעולים ומשיכות באף, אני יודעת: הגיע הזמן לוויטמינים. קצת ויטמינים חיוניים- ואני מסודרת. אבל מתברר שזה לא בדיוק כך: צריך לדעת מה לקחת, כמה לבלוע ולאילו מטרות.

ויטמינים ומינרלים הם "תוספי תזונה", המשלימים חוסרים שנוצרו בגוף כתוצאה מצריכה לא מספקת של סוגי מזון מסוימים או מתהליכי עיבודו של המזון. אפשר לקנות תוספי תזונה "מעבר לדלפק" וללא מרשם מרופא בבתי מרקחת או בחנויות טבע, עם זאת מומלץ להתייעץ קודם עם גורם מקצועי- רופא משפחה או דיאטנית- ולברר בבדיקת דם פשוטה אילו תוספי תזונה דרושים לגופינו, אם בכלל. חשוב גם לבדוק שתוסף התזונה שקנינו יוצר בתנאים נאותים, איכותיים ועל פי הנדרש בחוק.

כאשר אנחנו מקפידים על תזונה מאוזנת, גופינו מקבל את המינרלים ואת הוויטמינים הדרושים לו מפירות, ירקות, בשר, דגים ומוצרי חלב. אמנם רובנו נהנים מאוכל טעים, האמור לספק לנו את מנת הוויטמינים והמינרלים הנדרשת לתפקוד בריא, עם זאת המזון הנכנס לפינו עובר כיום תהליכי עיבוד הפוגעים, לעיתים, באיכותו התזונתית ומבטלים את יתרונם של הוויטמינים והמינרלים. נוסף על כך, ככל שאנו מתבגרים ומזדקנים זקוק גופינו לתוספי תזונה שישלימו מחסור זמני או קבוע בוויטמינים ובמינרלים בעקבות מחלה,  ניתוח וגודש של תרופות. גם טבעונים וצמחונים נדרשים להשלמות תזונתיות במקום בשר ודגים, ולא מעט אנשים שנזקקים לאנטיביוטיקה בכמויות גדולות, נחשפים למחסור בוויטמינים ובמינרלים.

חשוב לזכור כי צריכה מיותרת של ויטמינים ומינרלים מסוימים עלולה לגרום נזק לא פחות מהמחסור בהם. לעומת זאת ישנם תוספים, כמו -B12, שעודפים מהם מסולקים מהגוף כפסולת. יוד, למשל, מינרל חשוב לפעולה תקינה של בלוטת התריס,  מצוי באצות ים ובעלי סלט ירוקים, אבל כמויות גדולות ממנו נמצאות גם במזונות מעובדים. על כן יש להיזהר מצריכה מוגזמת שלו כתוסף תזונה. גם מינון גבוה של ברזל, מינרל חיוני להובלת החמצן בגוף, עלול לגרום להפרעות במערכת העיכול. עוד יש לקחת בחשבון כי תוספי תזונה מסוימים דורשים סביבם את "החברים" שלהם, כדי לפעול ביעילות, כמו סידן הדרוש לעצמות ולמערכת הדם. תוסף זה נספג ביעילות רבה יותר בסביבת ויטמין C ומגנזיום.

תוספי תזונה חיוניים, ללא ספק, לחלק הולך וגדל באוכלוסייה. השימוש בהם חיוני לכולנו ומסייע לבריאותנו בתקופות שונות ובמצבים רבים בחיינו, במיוחד על רקע הצריכה המוגברת של מזון מעובד. עם זאת, חשוב להקפיד על התייעצות מוקדמת עם רופא המשפחה לפני שאוספים אותם מהמדף לסל הקניות.

 


תגובות

כל הזכויות שמורות לאתר hfood © 2015